Politica

Calendarul alegerilor prezidențiale urmează să fie adoptat de Guvern

Guvernul va stabili marți programul calendaristic pentru derularea acțiunilor necesare alegerii președintelui României în 2025.

Hotărârea adoptată de Guvern ia în considerare decizia Curții Constituționale nr. 32/2024, care a anulat procesul electoral din 2024, și include prevederile OUG 1/2025 referitoare la măsurile necesare pentru organizarea și desfășurarea alegerilor prezidențiale și alegerilor locale parțiale.

Conform HG, campania electorală va începe pe 4 aprilie și se va încheia pe 3 mai 2025 la ora 7:00, cu o zi înainte de alegeri.

Votul în țară se va desfășura pe 4 mai, începând de la ora 7:00 și încheindu-se la ora 21:00. Acest program poate fi extins până la ora 23:59, în cazul în care, la ora 21:00, se află persoane care doresc să voteze atât în secțiile de votare, cât și în afara acestora.

Vot redus în Diaspora

Prima din cele trei zile de vot pentru românii din Diaspora va avea loc între 2 mai, ora 7:00, și 4 mai, ora 21:00 (ora locală sau ora României, după caz).

Pe 17 ianuarie, premierul Marcel Ciolacu a explicat motivele din spatele deciziei Guvernului de a reduce timpul de vot pentru românii din Diaspora.

“Suntem cu toții liberi să spunem tot ceea ce dorim. E normal ca liderii opoziției să critice puterea. Așa funcționează democrația. Guvernul României, eu sunt prim-ministrul, nu sunt inițiatorul. Inițiatorul a fost AEP și Ministerul de Interne. Știm cu toții că românii din Diaspora au drept de vot timp de trei zile, în comparație cu românii din România. Știți că la ultimele alegeri s-a dublat numărul secțiilor de vot, încercând ca românii să nu se deplaseze mai mult de 10-20 km. Statul român a făcut niște eforturi suplimentare corecte și necesare ca românii din Diaspora să poată vota”, a spus premierul, întrebat de ce s-a redus timpul de vot în străinătate.

Ciolacu a adăugat că “niciunde în această lume, în momentul în care în țară se desfășoară scrutinul, se închide procesul de votare și nu mai continuă în alt stat”, afirmând că aceasta a fost justificarea primită de el de la inițiatori.

De asemenea, premierul a subliniat că această decizie nu a fost o răzbunare și că “nu am de ce să mă răzbun”.

Întrebat de ce s-a luat această decizie acum, la trei luni înainte de reluarea alegerilor prezidențiale, Ciolacu a afirmat că “România are o excepție care nu există în alte state democratice”.

Cu toate acestea, având în vedere că opoziția o percepe ca pe o răzbunare, considerând că Marcel Ciolacu a obținut un număr mic de voturi la alegerile prezidențiale din noiembrie 2024, acesta a răspuns că este dreptul opoziției de a spune ce vrea.

Expert Forum solicită Guvernului și Parlamentului să abroge articolul 5 din OUG referitoare la organizarea alegerilor prezidențiale din 2025. Acest articol precizează că “în ziua de duminică, votarea începe la ora locală 7:00 și se încheie la ora locală 21:00, dar nu mai târziu de ora locală a României 21:00”.

Acest articol, introdus la sugestia Autorității Electorale Permanente, instituie o politică discriminatorie pentru alegătorii din anumite țări, afectând dreptul acestora la condiții egale de vot și riscă să favorizeze anumiți candidați. Implementarea unui regim diferit de închidere față de vineri și sâmbătă – când secțiile se închid la ora locală 21:00 – creează confuzie în rândul administrației electorale și alegătorilor.

Nu există o justificare logică pentru includerea unui astfel de amendament, iar aplicarea sa va genera situații absurde.

În plus, motivația din spatele acestei modificări rămâne neclară: nota de fundamentare publicată după aprobarea OUG nu oferă nicio explicație, iar partea introductivă a OUG nu justifică necesitatea acestei măsuri.

Din declarațiile purtătorului de cuvânt al Guvernului, se deduce că decizia a fost luată pentru a nu influența rezultatele votului, “atunci când el s-a închis în România, dar a rămas deschis în străinătate, în secțiile situate la vest de România, pe fusurile orare aferente”, subliniază Expert Forum într-un comunicat.

“Nu este clar când au devenit problematice aceste reguli după care se desfășoară alegerile de ani buni. Până în acest moment, subiectul nu a fost pe agenda publică. Solicităm Autorității Electorale Permanente să explice de ce a propus acest amendament, care ar putea limita posibilitățile unor alegători de a-și exercita dreptul de vot. De exemplu, alegătorii din Los Angeles, San Francisco sau Vancouver vor vota duminica (ziua principală de votare) doar 4 ore, de la 7:00 la 11:00. De asemenea, alegătorii din state precum Marea Britanie, unde sunt mulți cetățeni români, vor avea un program de votare semnificativ mai scurt. Guvernul a extins, în schimb, votul în ziua de vineri, astfel că acesta va începe de la ora 7:00 în loc de ora 12:00. Totuși, vineri este o zi lucrătoare și nu oferă alegătorilor oportunități egale de a vota”.

Datele statistice de la alegerile anterioare arată că numărul votanților din ziua de vineri este limitat.

În același timp, Expert Forum reiterează atenția asupra modificărilor referitoare la componența birourilor electorale, introduse prin art. 3 (4) din OUG, care stabilește că pentru completarea birourilor electorale cu reprezentanții partidelor politice se aplică procedura prevăzută de BEC la art. 16 alin. (4) din Legea nr. 370/2004, respectiv cea de la alin. (6), în cazul în care rămân locuri libere. Astfel, în prima fază, birourile se completează cu câte un reprezentant al fiecărui partid parlamentar, urmat de reprezentanți ai organizațiilor politice care nu sunt reprezentate în Parlament și care au propus candidatul.

În cazul partidelor neparlamentare, se va trasa la sorți partidele care vor intra în biroul electoral, în limitele numărului total de membri. Amendamentul nu este justificat și modifică un element esențial al legislației electorale cu puțin timp înainte de alegeri, contrar standardelor stabilite de Codul de Bune Practici în Materie Electorală al Comisiei de la Veneția.

Este “inadmisibil ca la fiecare rundă de alegeri să existe modificări sau interpretări ale modului în care se formează birourile electorale, pornind de la interesele temporare ale partidelor aflate la putere”.

Procedura de completare menționată în OUG conferă un avantaj nejustificat partidelor politice parlamentare – unele dintre acestea poate nu vor avea candidați desemnați pentru alegerile prezidențiale.

Atât birourile electorale județene, cât și cele ale secțiilor de votare se completează cu reprezentanți ai formațiunilor care au propus candidați, în timp ce procedura reglementată prin OUG se referă la pașii pentru formarea BEC, care prevăd, în primul rând, completarea cu reprezentanți ai partidelor parlamentare, apoi cu cei ai altor partide neparlamentare.

“Dacă facem un calcul simplu, există riscul real ca partidele neparlamentare care propun candidați să nu aibă reprezentare. De exemplu, la nivel județean sau la secția de votare, biroul se completează cu 7 reprezentanți, exact câte partide parlamentare există (partidele din Grupul Minorităților nu sunt incluse). De asemenea, menționăm că independenții nu pot desemna reprezentanți. Solicităm păstrarea formulei actuale de completare a birourilor electorale, prevăzută în Legea 370/2004, și nu a celei adoptate prin OUG – legea trebuie să permită accesul competitorilor care au candidați la alegeri, nu să favorizeze partidele parlamentare”, se afirmă în comunicatul Expert Forum.